måndag 11 april 2011

Vårvindar friska leka och viska ....

Akta dig för vårvindarna - det är lömska vindar... och Det blir inget bad i sjön förrän Gud har plockat upp den sista kalla stenen ur vattnet ... hepp!? vah ?! Liknande varningar var under min uppväxt en stor del av min omvärldsuppfattning. Det har jag berättat om tidigare, men ju äldre jag blir ju fler av morsans alla påståenden dyker upp för mig. Det sägs ju också att ju äldre man blir ju mer återgår man till sitt första språk för de som lärt sig flera språk under livet. Jag pratar ju mitt svenska språk, även om jag kan tillstå att det innehåller ett och annat överkalixskt inslag .. som t ex Far-du-nu ? (åker du nu) ... man kan också byta det mot Far-nu-du! (åk nu!) -fiffigt va - bara kasta om orden ett par mm så får du en helt annan betydelse. Men det kanske inte är så märkvärdigt som jag just nu tycker det verkar så här på kvällskvisten innan jag skall gå i bastun. Kväll efter en ledig måndag med bullbak och lite sol-lap på altanen i bara behån, men yllesjalen bakom ryggen för säkerhets skull .. det är ju det där med de lömska vårvindarna som sagt! Dom kan man få blåskatarr av t o m... eller var det av den kalla stenen - same, same but different!

Inga kommentarer: