torsdag 21 april 2011

Jesus med flera

Hemma igen efter tre dagar med hjärtans fröjd i Umeå och vilken fröjd sen ... Leos lekland och besök hos farbror doktorn bl a. Imorgon är det årets längsta dag - så sa vi när jag var barn, för då skulle vi vara lite halvsorgsna över Jesus´plågsamma tid på korset. När vi väl fick TV såg vi svart-vita filmer om hans sista dagar i livet. En god vän och jag talades vid i eftermiddag och vi kom in på uttrycket "förlåt dem fader, ty de veta icke vad de göra" av olika anledningar, men Jesus sa också "ditt svar skall vara ja, ja och nej,nej" / det känner jag mest för - vi har alla ett personligt ansvar för vad vi utsätter andra och inte minst oss själva för. Förståelse och ödmjukhet javisst, men inte till vilket pris som helst. Det hela kan låta lite kryptiskt eftersom det inte alltid går att återge hela samtal för då kan man "ställa till det" .

Glad Påsk önskar jag alla påskkärringar och andra dödliga och odödliga. Imorgon blir det växthuset nästa och vädermänniskorna har lovat varmt väder i påsk. H planerar att plocka fram trädgårdsmöblerna!

(bilden är min och föreställer en frampysslad påskkärring av dottern i skolan för redan många år sen - jag tycker om den glada minen!)

Inga kommentarer: