söndag 1 november 2009

Alla Helgons Dag

Gårdagen tillbringade jag till stora delar ensam, då H jobbade. Det var Alla Helgons dag och jag tände ett ljus på mina svärföräldrars grav och hos min moster. Av någon anledning har jag saknat henne extra mycket i höst - saknat våra pratstunder, våra fika- och matstunder ... men det är redan många år sedan ... Eftersom mina föräldrars gravar finns fem mil bort åkte jag inte dit i halkan, men jag vet att mina bröder tände ljus där. Igår eftermiddag besökte jag kyrkan då de läser upp alla namn på de som gått över gränsen till en annan värld. Många visste jag vilka de var och såg dem framför mig. Prästen läste några vackra rader och andakten gick till på samma sätt som alltid. Kören sjöng vackra sånger, som av någon anledning inte berörde särskilt ... Vet inte vad jag saknade egentligen ... Sen bedrev jag en del oandliga iakttagelser, som min far med strängt laestadianskt påbrå skulle kallat för ogudaktighet ... Sitta i kyrkan och vara försmädlig ... Kyrkvärdar för kvällen var kommunalrådet, individ- och familjeomsorgens chef och den pensionerade skolchefen tillika i stort sett alla gamlingars gode man (!). Solosång framfördes av körmedlem med allehanda uppdrag i kommunen och även länsordförande i ett aktat fackförbund. Det har alltid varit väldigt ovanligt med solosång av någon medlem i kören - det har tidigare körledaren själv skött om ... men nu är det nytt folk helt naturligt som tagit över ... och nya kvastar sopar, om inte bäst så i alla fall på något nytt sätt...

Inga kommentarer: