måndag 30 november 2009

Soul-searching eller out-going ?

Hörde en kändis på TV igårmorse som sa : - För min del har det varit så mycket soul-searching på senare tid, nu måste det bli mer av out-going... Det är väl lite osäkert vilket av uttrycken som passar bäst in på min utflykt till storsta'n i helgen, Operan Pärlfiskarna var en höjdare, som väntat och jag fick höra den fantastiska arian mellan Nadir och Zurga, de som båda älskar den vackra och goda Leila. Kören var fantastisk, solisterna ännu mer fantastiska och scenografin helt outstanding inkl ljuset - alltså en totalupplevelse. Valdemarsudde med Prins Eugens slott och alla målningar av en bohusländsk konstnär Carl Wilhelmson, samt fikat i prinsens kök blev det också något att minnas ... men det som gör mig på allra bästa humör det är de glada försäljarna på Hötorget: Madame, köp idag, betala imorgon eller Köp dom bästa hallon, fyra för samma krona, ursäkta mig ... och inte tar de illa upp fast de märker att man måste skratta åt deras säljspråk utan skrattar med och blir bara vildare i sin framfart . Och vips är vi övertalade och köper med två kilo vindruvor och två paket hallon "för samma krona". Hälften av vindruvorna lämnar vi på hotellet åt henne som städar.

2 kommentarer:

Villa nöystu sa...

Vilken toppenhelg du verkar ha haft, väl värd! Hoppas du nu känner dig som en lite mindre utschasad "pedakåk"...

Kram

Anonym sa...

Jo det är alltid skönt byta miljö - idag har jag bakat saffransbulla med minsta barnbarnet och hon är mycket intensiv ...
hon är skönt omedeveten om mina pedagogiska tillkortakommanden!