måndag 9 november 2009

Stackars alla skrämda tonåringar !!

-Nej vi kan inte ta emot praktikanter 14-15 år hos hemtjänsten. De kan bli skrämda! säger "hon som har hand om det" bestämt. Åsså är det det där med sekretessen!
Sicket trams! .. som jag naturligtvis talar om och det blir så den här dagens, om inte goda, så i alla fall gärning. Ungdomar 14-15 år matas med allehanda våld via TV, film, dator hela tiden, men de kan bli skrämda om de ser en gammal människa vårdas i sitt hem! Vad är det för konstig inställning ? Hur ska ungdomarna i den här åldern ens veta vilken slags form av arbeten det finns inom den egna lilla kommunen om de inte får komma ut och uppleva och se. Åsså sekretessen - eftersom jag hela mitt yrkesverksamma liv levt med sekretessfrågor i olika former så är det inga som helst problem att pedagogiskt förklara för ungdomarna vad detta betyder .. och de förstår precis. Det vet jag! Nå nu skall jag gå på hörselkontroll genom solskenet och sänka garden en aning. ;-)

Inga kommentarer: