onsdag 11 november 2009

En funderingsBLÅ torsdagmorgon


Såg ett rätt trevligt program häromkvällen med några sommarpratare som samlats runt ett bord för att äta gott bl a. Separationer och barn kom upp och Lena Endré berättade hur hon kan se att hennes vuxna barn blivit mer stjälvständiga och starka av att familjen förändrats ett par gånger. Hon är ju en mycket karismatisk person och jag tror på henne, men ändå kan jag inte låta bli att fundera i min BLÅ hjärna. Kanske är jag fel generation som skall uttala mig, men jag tycker mig se vuxna särskilt män som blivit skadade i samband med föräldrars separation, blivit skadade av att bli kvar med t ex en psykiskt sjuk mor, med en missbrukande förälder, bara för att det lilla barnet tar stort och allvarligt ansvar för sina föräldrar. Om båda föräldrar vid separationen tar ansvar för det enskilda barnet utan att sätta sig själva i fokus (vilket kan vara svårt och ännu svårare om man inte har ett friskt sinne) tror jag också att det kan bli okay för barnet ... men som sagt. Jag är övertygad om att det traskar omkring en hel del svikna barn som blivit stora män (mer än kvinns tror jag, även om jag inte förfogar över någon som helst statistik) som inte kan härbärgera sin ångest utan det resulterar i olika psykiska svagheter som narcissistiska /borderline-personligheter. Så kan det komma en kärleksfull varm kvinna i deras väg som längtar efter tvåsamhet och här får han chansen att börja att kontrollera en annan människa också och inte bara sig själv för att hålla ångesten i schack och till slut finns det bara brända fält kvar ... Barn till psykiskt sjuka, alkoholister och utvecklingsstörda föräldrar skall socialtjänsten ha en särskild omsorg om och följa upp - hur ofta sker det idag ? och hur ofta har det skett tidigare ? Det var några amatör-psykologiska BLÅa tankehopp så här en tidig torsdagmorgon.
Hur som helst, för att göra ett rejält skutt, ikväll hoppas jag på en trevlig teaterkväll på Folkets Hus med Norrbottensteatern och Anton Raukola som katten Findus.

Inga kommentarer: