tisdag 6 december 2011

självständighetsdagen

Igår morse när jag kom till Gårdebyskolan i Korpilombolo för att ha skrivarverkstad med elever under deras kulturvecka, möttes jag av den finska nationalsången som en hemspråkslärare med elever sjöng om kotimaa (henlandet)för den nyanlända personalen och viftade med en finsk flagga. De gick sedan runt och jag hörde den där sången på avstånd ett par gånger. Det blev liksom varmt kring hjärtat av den sången på morgonen i decembermörkret på Finlands självständighetsdag. Resten av dagen blev inte sämre med några killar och tjejer i år 8-9 som skapade med ord hela förmiddagen efter att de testat mig lite med ett par mindre trevliga benämningar i en gemenskapsdikt. När det väl var avklarat så gick skrivandet som en dans hela förmiddagen. Det blev en hel del att renskriva när jag väl kom hem efter att ha avklarat sju mil på spårig och isig väg och möten med ett tiotal monster till timmerbilar och norska långtradare. Innan jag körde hemåt hälsade jag på hos Linnéa och de andra på kansliet för European nightfestival, som pågår för fullt och där framtidstron blommar och pulserar.

Inga kommentarer: