tisdag 29 november 2011

energiastisgaste

Skitbra, skitroligt, skitmysigt och skitgott. Hur smakar skitgott ? Många som är mitt inne i yrkeslivet med fullproppade dagar av allt möjligt reflekterar inte så mycket kring vilket språk som råder, men en som f n i alla fall har tid att sitta och filosofera kring ett och annat, som jag t ex, som alltid varit intresserad av och jobbat med det svenska språket såväl privat som i yrkeslivet, kan inte låta bli att se hur vårt språk förändras. Att det kommer in låneord från andra språk skrämmer mig mindre än att vi liksom försämrar vårt eget, för det är att försämra när man inte kan säga att något är så fantastiskt gott utan måste använda ordet skit till, skit som luktar illa för det mesta och som man i alla fall inte BÖR äta. En som uttalar sig på detta sätt i stort sett hela tiden när hon ger beröm åt deltagarna i Idol är Laila Bagge. Räkna hur många gånger hon säger skit-, ni som har tid - som jag! ;-)
Ytterligare språkförbistring: "Årets kändaste person" .. jag ser den böjningen av adjektivet överallt nu och läser den i alla tidningar och hör programledare i TV säga så. Det heter Årets mest kända person... känd, mera känd, mest känd !! För hur blir det när man skall uttala sig om t ex Veckans mest energiska skribent: energiastisgaste, eller ??

Inga kommentarer: