fredag 11 november 2011

minnesfragment

En av facebookvännerna gillar La Vie On Rose och det behövdes inte mer för att jag skulle minnas en tidig morgon tidig vår i Paris då jag öppnat fönstret till mitt och resekompisarnas hotellrum. Nere på gatan höll en man på att lasta ur en liten skåpbil vid hotellentrén och sjöng samtidigt La Mere; en så´n vacker variant har jag aldrig hört - vilken röst och känsla- och ändå har den presenterats av olika fantastiska berömda sångare genom åren. Jag satte mig på knä på min säng invid fönstret och höll andan och bara lyssnade tre våningar upp med tårar i ögonen. Så abrupt tog det slut och han började babbla med någon i närheten ... Vid ett annat tillfälle såg jag en man som stod och spelade trumpet i motvinden på andra sidan Seine. Det fick mig att spekulera för mig själv - varför - i motvind !?

Inga kommentarer: