tisdag 20 december 2011

duktig - vem? jag?

Bakverken är klara, laxen gravad, tjälknölen ligger och badar i sitt spad, skinkan skall kokas i eftermiddag, brysselkålen är inköpt samt rödkålen som skall bli till röd coleslaw. Alldeles snart efter att jag gjort en fuktighetsberikande ansiktsmask skall jag gå in i mitt kök och göra en alldeles egen majonäs till julens sallader. Himmel och pannkaka vad duktig jag är! Promenera en halvtimme skall jag också hinna med idag och städa upp i bastun och tvätta undan kläder och gå och tomta med lite julklappar hit och dit. Himmel och pannkaka vad duktig jag blir då!


Jag hoppas, hoppas, hoppas att jag orkar hålla mig vaken när ungdomarna i olika åldrar äntrar huset och har planerat uppesittarkväll på fredag med glögg och glöggtapas och Bingolotto! ;-)))

På juldagsmorgonen då jag går till sången i julottan - då skall jag tänka på Jesusbarnet!

Tomteparaden på bilden ställde jag i ordning för ett par år sedan en jul - blev så less på allt tomteväsende att jag ställde upp dem på samma ställe allihop. De flesta av dem har jag emellertid ett speciellt förhållande till - har fått dem av goda vänner och tidigare elever. Längst till höger står en av favoriterna och det är en tomte som min brorsson gav till oss en jul och som han tillverkat i slöjden - han är redan 30! Intill står Luppiotomten, som kunde blivit stor och mäktig och berömd, men han i Rovaniemi stal föreställningen! Bonaden har en granntant från byn hemma broderat till min salig-mor för längesen.







Inga kommentarer: