söndag 11 december 2011

sång med pontare

Jag bestämde mig i höstas i all hast för att gå med i kyrkokören. Hade funderat på det ett tag nu när jag lämnade mitt jobb och tyckte jag fick mer energi över till annat. Varför det blev av i all hast var för att jag hörde att kören skulle sjunga tillsammans med Roger Pontare 10 december vid en föreställning i kyrkan. Sagt och gjort; jag som nygammal körmedlem sällade mig till sällskapet och vi har tränat och tränat och ända tills vi skulle träna tillsammans med honom har det varit svårt att helt och fullt veta hur det skulle vara med alla "håll-ut" o s v. Det visade sig gå riktigt bra. Han och hans musiker visade sig vara trevliga ödmjuka människor som var lätta att komma överens med. Roger P bjöd på saltat hjortkött från en plastmugg åt de som stod närmast och var väldigt mån om att vi inte skulle känna oss osäkra med sångernas olika upp- och nedgångar o s v. Kyrkan blev fullsatt och RP lufsade in i vit päls och näbbskor med en fackla i handen som han placerade i en stålställning där den stod och brann vilt och osade upp mot det höga kyrktaket.

Det lät riktigt bra och det var riktigt mäktigt att få brassa på i folk fall nu neder samt delta i den vackra Coventry Carol från 1500-talet; Lully, lullay, Thou little tiny Child med flera. RP:s utvikningar kring dagens äldreomsorg och allsången When I´m sixtyfour tycker jag faktiskt att vi kunde varit förutan. Men karl´n börjar väl känna sig gammal och ville väl ta chansen när han hade den - det kunde ju finnas någon där som inte bara förväntade sig julstämning. ;-)

Sången i kören har faktiskt gett mersmak och det har inte alls med Roger Pontare att göra. Jag har alltid mått bra av att få använda min röst till sång, både enskilt och i grupp och det har jag fått känna av mycket i höst. Vid en incident här i veckan med ett par illvilliga barn som ville kasta sönder mina fönster var det skönt att få dämpa stressen med att åka och träna sång för då glömde jag all förtret ett tag och kunde bättre ta tag i stressen som händelsen satte igång.

(bilden föreställer Roger Pontare i samtal med en av sina musiker - bilden är inte av god kvalitet - min mobiltelefon har inte så hög klass utan blixt - han har gett mig lov att använda den)

1 kommentar:

Lennart sa...

Visst är det undebart att få använda sin röst till annat än att
tala.Vi har haft flera julkonserter
men,nu är det julledigt/B-M/Lennart