lördag 24 juli 2010

Rapport från en turné

Vi gissade på 12 personer - det kom 6. A:s sambo, hennes mor, kyrkvaktmästaren, hans två föräldrar och en gammal dam som varit försångare i kyrkan tidigare då det inte fanns någon kantor.Men jag sjöng av hjärtans lust för alla sex - så här är det ju när man inte är s k kändis och jag förmodar att det är något jag inte behöver trakta efter i min ålder och det är inte heller alls viktigt. Det är kul att sjunga. A kände sig okoncentrerad p g a "så lite folk". Muodoslompolo som by verkade ganska död om jag säger så, som så många andra insomnade ställen i glesbygden, men här lever också ett 70-tal människor sina liv och för dem är detta en viktig plats. Jag tyckte byn påminde lite om Sjugare by i Dalarna som vi kom till för ett par år sedan när vi körde runt i landskapet. Sjugare by som Erik Axel Karlfeldt nämner i den vackra visan Jungfru Maria, som är på vår repertoar. Idag bär det av till Kangos kyrka och vi får assistans av en präststuderande kvinna som vi knappt hunnit prata med. På hemvägen igår körde vi förbi Tärendö och kollade in statyn som föreställer Charlotte Kalla - och visserligen rätt likt var det nog, men inte helt ... men det är ju ett konstverk så varför skulle det vara identiskt ?! +11 grader imorse - men solen värmer och jag har tagit in små cherrytomater från växthuset samt basilika och ätit med ett stekt ägg och gott bröd - och det känns förträffligt ... Har tagit min sista dos Betapred för hostan, men är mycket osäker över hur mycket det hjälper. Honungsvatten har varit min räddning inför sångstunderna hittills.
(bilden föreställer Muodoslompolo kyrka)

Inga kommentarer: