tisdag 29 september 2009

Robespierre Revbensspjäll


Idag har vi på ett historiepass jobbat med Franska Revolutionen. Eleverna är i den åldern att de mest underliga skrattsalvor kan utlösas från ingenting utifrån my point of wiev. Jag blev aningen irriterad över Robespierre Revbensspjäll och samtidigt deras plojande kring demokrati och varför i hela världen de hungrande i Paris inte skaffade sig mat i stället för att göra uppror.
Det tog en del energi att försöka vända på samtalet för att komma vidare. - Behöver jag verkligen det här i mitt liv ? undrade en av killarna. Men vi enades så pass att vi skulle söka fakta om några av de mer omtalade människorna från den här tiden och presentera för varandra. - Varför är ni lärare så allvarliga och vuxna ? Ni kan väl vara glada och skratta som vi ? sa en annan. Ni är som för vuxna på något sätt!
Och vad kan jag säga mer än att jag håller med - jag har nog blivit förvuxnad med åren!

1 kommentar:

Catarina sa...

Förvuxnad - exakt! Jag håller med. Vart tog lättheten vägen?