fredag 25 september 2009

Bokmys och - pys

Fredag udda vecka är jag ledig och idag har jag först varit och fått rygg-och nackmassage. Efter det har jag botaniserat och handlat på Coop - det är inte så ofta jag hinner dit före min make nämligen. Fastnade vid hyllan med pocketlitteratur som jag inhandlar en och annan från i vanliga fall. Kollade på intressanta titlar och vände och läste på baksidan. I den första inleddes handlingen av att en 6-åring råkade hitta en död kropp i ett fisknät och fick sin sömn förstörd för några år framöver och i den andra låg en död bakom en tall i skogen vid ett motionsspår. Jag blir så himla less - vad har det blivit med vårt litterära intresse gott folk? död,mord, blod, styckade kroppar, skrämda ungar. Detta byggs historier omkring och som jag nämnt tidigare fixar man till något analytiskt kring något som hände i barndomen nå'nstans - lättsmält så det förslår. Jag läste själv Mannen som hatade kvinnor eller vad den hette, sträckläste den när jag var utomlands en vecka förra året. Men jag har valt bort denna typ av litteratur. På TV sprutar det blod mest varje kväll mot vita väggar i någon thriller och hur många ungar sitter inte med klappande hjärta och tar in det? Föräldrarna verkar vara totalt ovetande - och kanske föräldrar som inte tycker det är så farligt - för det är ju "bara film" ... men hur vet vi vilket barn som äger en mer känslig hjärna med en fantasi som så småningom utvecklas till verklighet ...?? Fråga mig inte vad vi kan göra åt detta samhällsfenomen - jag vet inte - men BLÅ tror att det handlar om att sätta gränser både för sig själv och andra på många olika plan i livet.

Denna bok myser jag med just nu - plockar upp den då och då och läser en stump och blir glad och ibland fundersam på ett lyckligt sätt ... Visserligen överdriver författaren och förlaget i val av outfit. Det är fickor på insidan som jag skall sätta vad i ? och band om boken och band i som bokmärke. Men det är väl något slags säljtrick, som jag inte bryr mig så mycket om - boken är inte särskilt dyr och jag har har läst Bodil Malmsten långt innan attiraljerna kom till. Jag rekommenderar denna varmt!

1 kommentar:

Catarina sa...

Tack för boktipset! Var också på massage i veckan - och fick värstingmigrän efteråt. Hoppas du slapp nåt sånt.