onsdag 3 augusti 2011

hem till byn

















Det blev inget bad idag, men det blev många minnen och glada skratt och eftertänksamheter vid vår promenad genom sommargrönskan i hembyn. Dessutom var det helt myggfritt. vilket för mig var förtrollande. Vi gick "broarna runt" och min kompis sedan barndomen pekade ut ett litet lugnvatten i den forsande älven där jag badade naken vid en utflykt i skolans år 1. Jag hade av någon anledning inte med mig baddräkt, men vägrade gå därifrån utan att ha badat. Så jag klädde av mig allt och plaskade på där bland de andra barnen och killarna i de äldre klasserna skrattade åt mig. -Du var som tuff du när du var liten, sa A-M. Varför är det så roligt att höra just så´nt ? Kanske för att det blir en lite annan dimension på minnena. Jag har inte tänkt på mig som tuff - jag bara minns att jag var den enda som var naken och att killarna skrattade.

Så vackert det är där hemma i byn och så korta vägar och stigar är nu mot då man var barn.

Inga kommentarer: