tisdag 4 oktober 2011

samvaro, nyupptäckter och insikter...

-Anneli, vill du ha ägget löskokt, medel eller hårdkokt ? frågas från övre våningen och det känns helt och hållet som hemma. Vi är på besök hos goda vänner i Sundsvall under ett veckoslut och som vanligt är det lika trevligt att träffas igen. Det har gått ett par år sedan sist, men vi fortsätter att föra våra dialoger där vi sist slutade känns det som. Vi har fått några grå hårstrån fler och vi har fått insikter som vi delar med oss av och utsikterna de krymper ju som vanligt med åren som går. Men utsikten utanför det stora fönstret mot södra Stadsberget och staden Sundsvall i sin glans är bedårande och särskilt kvällstid kan man få förnimmelsen av San Fransisco eller något liknande även om jag aldrig varit där. Den som reser har alltid något att berätta om man så åker till Maldiverna, Turkiet eller Sundsvall! Vi sitter länge vid frukostbordet och vi sitter länge vid middagsbordet och där emellan hinner vi med ett och annat. Som att gå på innebandymatch, då sonen i huset spelar för Granlo BK och detta är första gången jag ser en innebandymatch överhuvudtaget. Har aldrig tidigare tänkt tanken att jag skulle gå på livs levande matcher i någon som helst sport. Kan känna idag att jag var en svikare då när sonen som lovande hockeyspelare körde sina matcher i när och fjärran. Pappan ställde upp och jag skyllde på att det var så många idioter i publiken som svor och skrek åt barnen så jag gjorde annat. För så aktiv i alla möjliga föreningsssammanhang och annat har jag väl aldrig varit som när barnen var på väg in i tonåren - det var väl något ångestfyllt självförverkligandestuk som jag höll på med...


Vid söndagens innebandymatch i sporthallen i Umeå sitter jag mellan farmor 86 år och morfar 80 år och följer med spänning den vita bollen som de vilt springande spelarna jagar. I början ser allt ut som ett stort kaos, men då vi har en speciell person som spelar så väljer jag att följa honom i stället och då blir jag riktigt haj på att förstå hela upplägget. Det är tjo och hej bland publiken och det blir en vinst för sundsvallslaget mot Älvsjö så alla är till stora delar nöjda bortsett från de och den som gjorde lite galna passningar allt emellanåt. Jag fick, kanske för stunden, lite blodad tand. - Kanske vi får börja åka på Luleå Hockeys matcher, säger jag till maken som ler stort ....

(på bilderna supporter 80 år och uppepparsamling- bilderna är mina)

Inga kommentarer: