söndag 23 oktober 2011

Körsång

Jag har börjat träna sång i kör igen efter ett antal år. Mycket sitter kvar i en och behöver bara "hostas" upp, men jag kan märka skillnad mot förr - att jag inte lär mig lika snabbt om tidigare - men det är inget att skämmas för. En kvalitet har lämnat plats för en annan! Idag har jag varit med på min första uppsjungning och viskade till altkompisen att sista körsången får jag nog mima till för den känner jag inte igen och den går så himla fort. - Mima inte nu, sjung ut och träna - mina kan du göra sen om du inte tycker du hinner med. Sagt och gjort! Ödmjuk måste man vara och lyssna på goda råd - det gick riktigt bra att sjunga den till slut även om altarna framför mig nog emellanåt måste undrat vilken stämma jag var inne på. Herrarna bakom mig brassade på med sina starka röster så jag fick anstränga mig för att inte bli bas helt plötsligt.
Funderar också lite kring hur snabbt allt rusar fram i kyrkan vid en mässa som denna. Stå och sitt och sitt och stå och t o m utdelning av brödet och vinet gick i en faslig fart. Vad är det för bråttomtillvaro vi hamnat i eller är det jag som saktar av ... kan man undra. Hur som helst är det härligt att få använda sin stämband på det här sättet igen.

2 kommentarer:

Ingegerd sa...

Härligt med körsång det längtar jag också efter ibland.... Men jag har ingen "hemmakör" här,den senaste var i Caracas,så startsträckan är lång..... Men längtan finns där!

Lennart sa...

Visst är skönt att sjunga i kör,
Man blir på ett strålande humör,
det blir ett måste