måndag 17 oktober 2011

inställd höstpromenad

Solen sken på låg höjd och allt inomhus visade på damm och åter damm, varför jag bestämde mig för att ta en promenad längst ut mot Kalixälv till Espnäs (Äspnäs stavas det av en del) - hade tänkt göra det sen länge ... Det började med att jag tog på mig fel skor, som skavde och kändes hårda och obekväma. Det tycker jag förresten de flesta skor känns ... kanske har jag gått för mycket barfota i sommar. När jag närmade mig den stora ängen kände jag en lukt som tog mig tillbaka till höstarna hemma i byn, koskit om körts ut på ängen, men när jag kom närmare så försvann barndomen och den känslan, för nu luktade det fränt och illa som det gör av flytgödsel. Jag fick ge upp promenaden till Espnäs - får vänta tills marken är fryst! Promenaden blev något kortare än jag tänkt. Jag gick till en kompis och drack kaffe och babblade över en timme. Då ringde den orolige hälften hemifrån och undrade om jag blivit uppäten av någon björn. Jag hade sagt att jag bara skulle bli borta en halvtimme...

Inga kommentarer: