torsdag 28 oktober 2010

Skolbarns ledighet

Jag blev aningen fundersam när jag lyssnade till LR:s Märta Fjelkner, en rektor från Rinkebyskolan samt en elev med utländskt ursprung imorse på Nyhetsmorgon i TV4. Det handlade om möjligheten att ta ledigt från skolan utanför loven. Är det nu agendan sätts för den "nya" kunskapsskolan som pratats om så länge ? Slut på "flumskolan" och dags att satsa på kunskap! Mycket kunde jag hålla med om i samtalet, men vi kan aldrig någonsin inbilla oss att all viktig kunskap hela tiden finns i skolan - det finns kunskap överallt och om en elev får ledigt fem dagar för att åka med sina föräldrar till Turkiet - vilka lärdomar finns inte i detta ? Möjligheten till att se en annan kultur, en kultur därifrån så många boende i Sverige kommer, möjligheten att använda sin engelska när man handlar något o s v, möjligheten att äta ny slags mat ... Sen kan man inte generalisera - allt måste utgå från den enskilde elevens situation i skolan - men jag som skolledare motsätter mig någon slags fastslagen regel som inte medger ledighet utanför loven. Men jag måste följa myndighetens beslut - är en del av de - finns en hel del att fundera på och så småningom ta ställning till.

Inga kommentarer: