fredag 6 augusti 2010

Sommarkväll i Rödupp

I mitten av 60-talet befann jag mig på gymnasiet i Kalix, eller den merkantila fackskolan som den kallades då den linjen jag gick. Då hade jag förmånen att träffa trevliga unga människor från Rödupp i Överkalix och jag förvånades av hur många som kom därifrån. Å andra sidan så var vi ju rätt många den tiden, vi som kom från småbyarna runt tätorterna, vilka de än var. Igårkväll hade vi vår last performance i vår sommarkvällsviseturné pianisten A och jag. Det blev mycket trevligt att träffa folk från Rödupp och även från andra ställen i kommunen och det blev ett bra avslut. Nästa år i augusti har vi lovat byaföreningen att vi gör något liknande igen. Ida från Gotland, syskonbarn till A, var gästartist och så elva år hon är visade hon på mod och briljans när hon framförde Englands bidrag från årets melodifestival. Jag hade aldrig hört den förut, men den musikintresserade unga tjejen hade fastnat för den och sjöng som överraskning åt mormor i publiken, som hade födelsedag till råga på allt.
(Bilden föreställer Rödupps färjeläge vid Kalix älv)

Inga kommentarer: