söndag 7 mars 2010

Lagårdspigans dag!

Idag är det 8 mars, internationella kvinnodagen, som firas på olika sätt runtom i världen. Jag vill slå ett slag för lagårdspigan - inte många av er vet vem det var, kan jag tänka mig. Hon dök upp för mig när jag frågade min man igår om han tyckte jag var tjusig. En del lediga dagar ser jag ut som om jag klär mig i säck och aska. När jag stiger upp på morgonen denna årstid drar jag på mig något som är varmt. En ruggig grå fleecetröja är en favorit, som dras på någon sladdrig t-shirt och nedtill ett par urblekta grå-gröna mjukisbyxor - det enda i färg är randiga yllesockor i grönt och gult. Som kronan på verket har jag så mitt gråbruna hårsvall som stor på ända. -Du ser ut som en lagårdspiga, svarade han. - Och vad är det för fel på en lagårdspiga ? undrade jag. - Nä men de klädde sig ju för att torka skiten av korna och sen mjölka dom - så ser du ut nu!
Min mamma som var fru i huset var också en lagårdspiga egentligen, som steg upp i ottan och började fixa kring de max 3 korna som stod mjölkstinna och väntade. Så höll hon på år ut och år in tills småbruket inte lönade sig längre. Det var väl ett viktigt jobb - att få ut mjölken ur korna till allehanda mathållning och till mejeriet för inkomster. Så idag är lagårdspigans dag!
Men som det står i stjärnorna ... en stenbock kan vara en tjusig primadonna på stadens fester och lagårdspiga när hon vill!

Inga kommentarer: