söndag 28 februari 2010

Ägg, mjöl och tarmar

E kom förbi på fika igår. Hon stod i hallen och räckte över fyra ägg som hon hämtat hos hönorna innan hon kom. Fyra ägg direkt från hönorna till mig - helt underbart. Imorse stekte vi äggen till frukost åt oss och de två äldsta hjärtans fröjd. Jag berättade om äggen som inte tagit någon omväg via diverse fabrikanter och att hönorna bor i ett litet hönshus och sprätter och går an - inga hönsfabriker här inte. Sen passade jag på när jag ändå var på gång att hålla ett mindre föredrag om det viktiga att inte äta bröd av raffinerat vitt mjöl, eftersom det genom åren man lever kletar sig fast i tarmarna och skadliga ämnen kan färdas ut i kroppen via en försvagad tarmvägg o s v. Då utbrister P irriterat;
- Måste du prata om tarmar när man sitter och äter frukost ?
- Förlåt!
Jag får väl fortsätta med mitt föredrag en annan gång.

2 kommentarer:

Catarina sa...

Va?! Kan det?! Det (där med tarmarna) hade jag ingen aning om...

Anonym sa...

Jo kinesologen som jag gått till med mina tarmbesvär säger så ... och jag är böjd att tro henne .... men det gör inte läkarna inom skolmedicinen - de fnyser.../Anneli