söndag 21 februari 2010

- Den här blir väl brra ...!?

A har blivit erbjuden resa till France via sin språklärare senare i vår och vi runt omkring har lovat sponsra henne till den. Denna tjej är av en mer ekonomisk sort och har tjatat litegrand om vad hon kan jobba med för att få fram egna pengar till resan; säger att hon får dåligt samvete om någon skall ge henne pengar, bara så där ... Men jag tror hon har börjat vänja sig nu - längtan efter att få resa är större. När hon var 5 år så där gjorde vi en resa till Luleå hon och jag och köpte lite kläder till henne. Hon valde själv på Kapp-Ahl bland byxor och tröjor och jag föreslog också en del. Det blev en liten hög ... Då såg hon plötsligt väldigt allvarligt på mig och mässade med allvarlig min: -Men mormorrr har du värkligen rråd med det här ?! (hon var världsmästare på rrr redan som tvååring). Jag betygade henne om att jag hade råd och efter att vi ätit lunch med en av mina väninnor, som A var väldigt kylig och iakttagande mot, åkte vi till Storheden på H&M där. Jag ställde mig i en ganska lång ringlande kö för att betala något plagg och A botaniserade bland några tros- och bh-stånd som var placerade i närheten. Plötsligt hör jag henne högljutt och glatt ropa: - Mormorrr, den här blirr väl brra åt dig, vah ? och höll upp en lila liten nätt bh med romantiska spetsar. Romantiska spetsar har aldrig varit något för mig.
Men hela den ringlande kön log som en sol.

Inga kommentarer: