torsdag 22 september 2011

... för 200 svenska kronor!

-What are you talking about ? frågade jag smått irriterat den babblande massören på det turkiska hamamet på Hera hotell i Side.

- Oh, about some friends.

- I like when you sing`?

- What do you want me to sing ?

- It was good that song you sang before.

Min kompis sa efteråt:

- Du skulle ha bett honom sjunga "Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv..."

För alla som inte varit på hamam kan jag berätta att man först får lägga sig på en stor varm sten (bikini eller baddräkt på!)i ett rum med skön ånga. Sen kommer massörerna in som ofta är män.

Man blir avsköljd med olika vatten i varmare och svalare temperaturen och sen startar den mer "våldsamma" proceduren då man med en rivig vante blir skrubbad och avriven som en skitig hund.

-Turn around, ropar i detta fall den vilde turken och så fortsätter samma procedur. Därefter blir det avsköljning igen och sen pysslar de med något skum i tygpåsar och täcker en med detta så man ligger där som ett lödderberg en stund. Då jag är en närsynt människa så vet jag inte egentligen vad som pågår utöver "hanterandet". Så startar avtvättningen då man också får en lätt massage där de märker att man är spänd, som i mitt fall nacke och rygg.


Min massör sjunger för mig och min kompis som blir avtvättad på andra sidan av den stora stenen. Han har en underbar röst och han sjunger som jag förstår vemodiga turkiska kärlekssånger och lokalen med sin runda form och med stenväggar har en helt fantastisk akustik. Det hela är mycket magiskt och suggestivt.


-Stand up! tjoar han och så kastar han baljor med vatten över mig. Därefter lindar han in mig i två stora handdukar och vi får sätta oss ned utanför kompisen och jag för att dricka vatten och slappna av. Därefter blir det oljemassage och han frågar om jag vill ha en hård variant eller avslappnande och jag väljer naturligtvis det senare för vad det där hårdare är vågar jag inte ens gissa. Hur som helst så är det en av de bästa massager jag någonsin fått och inte minst ansiktsmassagen på slutet. Därefter lägger han på en ansiktsmask av örter och lämnar mig där. Jag flyger iväg någonstans mellan dröm och vaka tills jag blir hämtad av kompisens massör som leder mig den halvblinde till ett duschrum där jag får skölja av den gröna ansiktsmasken. När vi hämtar våra saker från ett låsbart skåp hör jag att massören fortsätter sitt jobb i rummet med den varma stenen och han sjunger lika vackert igen. Vi är så klara och går ut och sätter oss på närmaste lilla servering och beställer in varsin kall öl. Fortfarande två dagar efter mitt senaste besök på hamam är min hud mjuk som en babyrumpa!


Och allt för 200 svenska kronor!

Inga kommentarer: