tisdag 29 mars 2011

Emil J

I söndags åkte jag och barnbarn 1 och 2 till Haparanda på konsert. Emil Jensen was in town och jag hade köpt biljetter för att få uppleva lite mer av hans framträdande då jag i höstas lyssnade lite till honom på Riksteaterns anbud live i Hallunda. Båda bb var också väldigt intresserade av att lyssna till honom. Det blev en mycket trevlig eftermiddag/kväll efter att vi botaniserat och köpt både onödigt och nödvändigt smått och gott på IKEA och ätit deras fläskytterfiléer -visste ni att om man köper fläskytterfilé med tillbehör 5 gånger på IKEA så får man den 6:e gratis ?! Emil Jensen visade sig vara en stor, mycket stor liten man med ett helt underbart ordflöde - ibland påminde han om Björn Ranelid, men var betydligt mindre predikantlik, vilket jag uppskattade. Jag kan ibland bli lite trött på Ranelids mässande poesi "på väg från landet då till landet nu osv ". Emil Jensens språk var betydligt mer rakt på och innehöll ett otal livsviktiga både halvlögner och helsanningar. -Varför vill du likna lilla My, frågade någon. - För att hon är arg, smart och har bostadsrätt i Mumindalen, svarade Emil. Jag hörde ordet smart, men i NSD refererade reportern till att han sagt arg, fiktiv o s v - men strunt samma. Vi pratade om hans stora ekvilibrism i bilen hem och kom ihåg hans inlägg rörande våra olika uttalanden; t ex då vi alltid måste komma med uppvägande motsatser; - Jag är inte rasist, men ...bla, bla. Varför kunde vi inte i stället säga -Jag är rasist, men jag älskar falafel, eller - Jag hatar bögar, men jag skulle vilja ligga med Richard Wulff. Sen var ju musiken riktigt ordentligt njutbar det mesta av tiden - han hade plockat med sig riktiga stjärnor som hanterade det ena instrumentet efter det andra, t o m en såg som gav ifrån sig smäktande, halvfalska, smäktande ljudslingor. Men trött blev jag - strax norr om Morjärv blev jag tvungen gå ut ur bilen och flaxa runt för att få en extra dos syre och klara av att köra hem utan att somna - de två yngre flabbade stort i bilen åt mina trevande Svansjönförsök. Hem kom vi! (Bilden: Copyright Peter Westrup)

Inga kommentarer: