söndag 19 december 2010

Cape East

Cape East intill Haparanda, det omtalade stället med bla Europas eller t o m Världens största bastu - delar av den kallas Tornedalstortyren - har jag och större delen av skolans personal besökt fredag-lördag. Först fick vi vara med om ett eminent studiebesök på Montessoriskolan Droppen i Haparanda , sen blev det IKEA och så själva huvudattraktionen. En mycket vacker plats och vackra byggnader - blandat gamla tornedalsgårdar med passande utbyggnader med en hypermodern spa-anläggning. En sån vacker nyuppförd byggnad måste ha ritats av en mycket kunnig och spännande arkitekt (eller kanske flera, vad vet jag). Jag rekommenderar alla ett besök och ta gärna in på hotell med egen ingång till varje rum och med mycket modernt stuk och moderna träslag i inredningen.
Spa-grejset var väl mindre tilltalande i min smak ... Den här speciella kvällen var tydligen en manskväll så när jag efter duschen vimsade in där blanda alla upplevelseduschar, bubbelpooler,
den omtalade bastun och fotbadsbaljor i tjusiga material så immade naturligtvis mina glasögon igen eftersom jag måste ha dem på mig för att överhuvudtaget se nå´nting (mina linser har gått förbi bäste-föredatum !) - jag var livrädd för att falla på det slippriga golvet dessutom. Jag älskar att tillbringa mina bastustunder ensam i tysthet och här befann jag mig helt plötsligt mitt i ett öl-svammel, som aldrig tilltalat mig, varför jag insåg mina begränsningar och lämnade spa:et för ett stillsamt glas vitt i baren innan jag återvände till mitt rum blöt och kall i hård haparanda-blåst.
Dessförinnan hade jag förstått att jag inte heller skulle lyckas simma i den varma utomhuspoolen med musik under vattnet, eftersom vägen dit måste bestå av ett dyk under ett järnstag ... jag som får panik om jag får vatten över hu´vet ...Så det var inte så lyckat i min smak. Jag kanske skall föreslå ett koncept med stillsamma tunga-halkrädda-tanter-kvällar åt Cape East ! ;-)
Jag återvänder gärna till Cape East för att inta en måltid i den fina restaurangen med utsikt över älvmynningen och delar av Torneå en annan tid på året, och för strosa omkring i omgivningarna. Jag vill också väldigt gärna se den underbart vackra arkitektritade konferensbyggnaden igen ..
men klarar mig helt galant utan upplevelsedusch med tropisk storm ..

Inga kommentarer: