måndag 27 september 2010

Krispig, krispigare, krispigast

Jag är en sån där som "märker ord"; förfasas över felaktig stavning i tidningar, tycker det är helknäppt när vuxna människor säger eftersom att; kommer väl från engelskans because of kanske; och t om skriver eftersom att. Det blir tårta på tårta i svenskan, att skriva eftersom att mässar jag för niorna som skall ut i gymnasievärlden snart. Jag vet mycket väl att kanske hälften av lärarna där säger eftersom att, men det får vara som det är. Jag vill bevara svenskan, inte bevara svenskt! En kompis har någon gång skrikit "jag ger fan i om det är särskrivet eller ej, sluta tjata om det där!" Joo .. men i dagarna två när jag följt 4:ans Nyhetsmorgon så har jag märkt att man pratar om "krispig höstluft", luften är krispig, men en kaka kan ju också vara krispig osv osv och det är inte "missunnt", men det blir bara så tröttsamt när man inte hittar någon variation när man skall berätta om vädret i Sverige en höstdag som den här. - Säger du krispig en gång till så krispar jag till dig, skulle jag vilja säga!

Inga kommentarer: