måndag 6 september 2010

Anbud Live

Har tillbringat helgen från fred e m till sönd e m i Stockholm. Det var lite äventyr kring bussar, tåg och T-bana för att komma oss till hotell och Hallunda och Riksteatern. Det är ju inte varje dag vi använder färdmedlen och särskilt inte i el-Stockholmo. Lördagen var en mycket intensiv dag som hette Anbud Live. Alexandra Pascalidou den verbalt skickliga, vackra lilla människan lotsade oss skickligt genom allehanda små uppvisningar av kommande program så att vi bättre skulle kunna bestämma oss för vad vi ville ha till vår egen teaterförening under 2011. Sen tillkommer önskemålen här hemmavid ; - Det måste vara roligt, säger de flesta ... Ja och vad är då roligt ?! Smaken är som sagt som det där vi har där bak. För mig skall teater vara som livet är, lite av varje - sorg, glädje, vemod och att få bedåras och beröras. Och det finns mycket av den varan att välja mellan. Till det kommer föreningens ekonomiska möjligheter och åt vilka håll turnéerna går och tidsanpassning av olika slag. Jag blev helt såld på en föreställning som vi inte kan ta hit, vi har för små scener här - den japanska slagverksgruppen Yamatu ... men kanske går den att få till någon lokal i Norrbotten. Då kommer jag att stå där och hänga på låset!
Jag och min lokala medföljare S-L hade riktigt trevligt och vi träffade nya teaterintresserade människor - trevliga ölänningar, en som är "himma i Bromölla", en från Tomelilla, en från Ale utanför Göteborg m fl. Som vanligt blev det trångt med tid och den där promenaden i Gamla stan eller på Söder fick aldrig plats i programmet - men det går ju fler flyg ...

Inga kommentarer: