söndag 5 september 2010

... i rönnens blom och blad

Sången talar om rönnen, saga vida bekant, hon som uppe i bergen stod vit vid klippans brant ... Det är en vacker sång som har sitt ursprung i Ryssland. Jag kom att tänka på den när vi fick ett jättefint kort på min brorsson som tog studenten i juni och som nu skickat ett tackkort på vilket han sitter snyggt uppsträckt framför en helt bedårande vacker blommande rönn. När vi i min släkt på mors sida ställt upp oss eller satt oss för fotografering så har vi oftast gjort det framför blommande rönnar och häggar. Jag har ett gammalt suddigt foto med min mormor och morfar framför en blommande rönn - de gick bort för längesen ... mitt eget konfirmationsfoto med en stor grupp med vitklädda ungdomar visar också upp en jättestor blommande rönn i bakgrunden och det finns fler såna bilder i samlingarna. Den blommande rönnen och häggen är ju bland det vackraste och mest livgivande i vårens tid. Nu har rönnens vita blommor förvandlats till röda bär - vackra de också - och det gröna i naturen byter till en ny färgrik dräkt. Det är höst.

Inga kommentarer: