lördag 17 oktober 2009

Om du springer fort och ler så syns det inte hur ful du är ...


-Nu vet jag precis vad Anneli kommer att säga; Bättre med 1 bok i handen än 5 på biblioteket...
sa en kille en morgon när jag hade en ganska intensiv diskussion om värdet av att läsa skönlitteratur. Jag gapade litegrand som en fisk. Inte hade jag hört mig själv uttala olika ordspråk på jobbet, men förmodligen hade jag det ändå omedvetet. Och inte så konstigt kanske; en mängd liknande deviser uttalades under hela min uppväxt - var det inte skrock så var det ordspråk som ovan. Det sätter sig i cellerna förmodligen.
-Vem tänker på dig nu när du hickar, sa min mor hemlighetsfullt ... och fantasin sattes i rörelsen - var det Ingemar eller Krister på andra sidan sjön eller var det kanske Hilding eller ...
- Huuvva vad det kliar kring munnen, vem kommer nu på besök, urvades hon och började koka kaffe. På en stund såg vi faster Maja på vägen upp mot gården. Det hände naturligtvis inte varje gång men det satte sig i minnescentrat. Det som följt mig på ett inte alltid förmånligt sätt är uttrycket : Skrattar du på morgonen, så gråter du innan kvällen! Aj, aj manade morsan med bister blick och hötte med pekfingret! Ge f-n i att var lycklig då går det åt h-vete! Aldrig tvärtom; Gråt kära barn, snart är du glad igen!


Inga kommentarer: