söndag 11 oktober 2009

Kära syster!


Jag vill inte samtala med dig om du gömmer ditt ansikte för mig. Om du frågar mig om vägen skall jag respektfullt och vänligt visa dig den, men jag vill inte stanna kvar för att prata om vardagen, om känslor, om behov eller om livet. För du förstår jag har så länge levt i en verklighet där ord, ögon, mun, miner och gester alla har lika stort värde för att jag skall försöka förstå och dela med mig. Jag vill inte delta i denna för mig uråldriga företeelse som gör att mannen bredvid dig med ett vänligt leende har skjorta uppknäppt i halsen och kavaj och du är gömd i mörka tyger förutom dina vackra ögon. Jag vill SE dig och jag hoppas att du så småningom VILL först och främst och sen orkar ta dig ur det som jag ser som ett staket runt den person som är du.

2 kommentarer:

Parvin Radjabi sa...

Hej min gammal stenbocksvän!Det stämmer att vi har många gemmensamma intresse,som jag ser i din blogg!
Den internationella kampen
genom "NCRI"(National Council of Resistanc of Iran)är bl.a mot fundamentalism och inte mot religion.Du vet att jag tror inte på såna kända religion, min religion är mitt samvete&hjärtat.Samtidigt jag tycker att bära slöja så länge är med tanke och ideologi bakom /är av kvinnans vilja, är det ok.
"PMOI"är den centrala och äldsta organisationen inom NCRI som under alla dessa 46 år kämpat mot 2 diktaturregim.De tror på Islam.Presis som i kristendom som man har gjort renessens i,har Mojahedin of Iran(PMOI:s medlemmar)också gjort en renessens i Islam.De har en tolkning av Islam som är 180 grader skillnad jämfört med det som regimen i Iran visar.
NCRI består av många olika organisationer,grupper och enskilda människor,oavsett tro,religion och nationalitet i hela världen som kämpar för frihet och demokrati i Iran.För att få mer inf.finns det bla.websidorna:(fffi.se), (NCRI),(MaryamRajavi),(iranliberty)
Jag önskar att vi kan träffas snart.Hälsa familjen!kramar från en gammal stenbock vän!(snart är det jul igen och våran födelsedag kommer en efter en)!
Parvin Radjabi

anneli sa...

Jo Parvin - viktigast är ju den egna viljan och det respekterar jag. Men jag har ju min vilja också och den viljan och bestämdheten blir ju inte svagare med åren har jag märkt...
;-). Det är en konst att försöka vara och förbli ödmjuk. Tack för din viktiga och informativa kommentar! Du kan så mycket!/Anneli