fredag 2 mars 2012

det ordnar sig ....

Senase månaden har tre personer i släkten gått över gränsen till en annan värld. De hade alla tre långa liv bakom sig. Igår jordfästes min äldsta brors fru 87 år gammal. Som närmast anhöriga fanns hennes yngsta och äldsta son, samt barnbarn och barnbarnsbarn. Mellansonen lämnade oss redan i april i fjor. Det blev en fin minnesstund trots oegentligheter i den närmaste familjen p g a oenighet kring ett gammalt mögligt hus hemma i byn, som en gång var mitt barndomshem och som gick över till min äldsta bror, halvbror, tidigt. Hela kalabaliken har jag och mina "små"bröder iakttagit från sidan, eftersom det tidigt arrangerades så att inget tillföll oss som barn till vår fars hustru nr två. Vi kom ganska tidigt till kyrkan och till vacker musik Koppången och Duvemåla hage av Benny Andersson kom tårarna - inte så mycket för att jag sörjer min svägerska egentligen, hon fick ett långt liv och var svårt sjuk på slutet, men mer om livet hon och vi levt och att vi inte alltid hade det så bra i alla relationer. Inte heller känner jag någon skuld, men mer handlade det om vad det här livet gör med oss människor och vad vi har uträttat och inte uträttat och att allting en vacker dag tar slut eller börjar om någon annanstans i någon annan form ... vi vet ju inte ... vi får vara förtröstansfulla och tro på att allt blir bra till slut.

Inga kommentarer: