tisdag 21 februari 2012

Scenkonst!

I helgen deltog jag i Scenkonstdagar i Umeå på Folkets Hus. Och som alltid vid liknande evenemang är allt proffsigt och välordnat såväl vad gäller organisering och struktur av de olika programinslagen, som mat och fika och trevligt är det att få träffa scenkonstintresserat folk igen, både gamla bekanta som nya. Vi fick en liten uppgift under lördagen då vi för vår granne i salen skulle berätta om vårt starkaste tidigaste minne av scenkonst. Jag har ett stort från den sommaren jag var 6 år:
I byn hos grannen storbonden på den för andra gången den sommaren nyslagna ängen har man placerat ut alla bänkar från skolans gymnastiksal. Det börjar skymma i augustikvällen och kulörta lyktor hänger i två rader längs hela ängen, upphängda på s k hässjirindor (störar). Längst ned på ängen framför den stora sjön har byns JUF-förening (Jordbrukarnas UngdomsFörbund) arrangerat en teaterscen i en stor lada. På scenen framförs med stor inlevelse Jeppe på Berget. Alla i byn har gått man ur huse och förmodligen också från närliggande byar. Teater och musik är nämligen stora begivenheter i byn i alla sammanhang. Jag själv följer med spänning föreställningen som jag mest kommer ihåg av är den förfärliga scen då Jeppe tänker hänga sig och hans förtvivlade fru drar honom i byxbenen och skriker allt vad hon orkar. Jag tycker allt är så erbarmeligt sorgligt så jag sätter också igång och gråter och snyftar. Min lillebror Erik, då 4 år, lägger då armen om mig och säger om jag minns det : -Glåt int`! De är ju bala Anderssons Helga! Så hette hon bondkvinnan i grannården som så inlevelsefullt vrålade ut sin sorg. Lillebrors omsorg om mig föranledde en hel del munterhet av omgivningen och mer än så minns jag inte. Genom åren har olika upplevelser av teater, musik och dans gett mig fantastiska upplevelser även om jag också somnat på någon. Ibland har det faktiskt varit jobbigt att så intensivt leva sig in i teatrar och filmer m m som jag faktiskt fortsatt med sen den där gången för 56 år sen.
(klicka gärna på bilden för att se den i större format!)

Inga kommentarer: