torsdag 5 januari 2012

slänga eller inte ?

När jag slutade förvärvsarbeta i höst startade jag ett rensningsarbete i vårt hus, på hyllor, i skåp och lådor. Helt naturligt har det i dagarna blivit jul-och adventspinaler som jag grävt omkring i. Det är också i juletid min redan fullt utvecklade sentimentala personlighet blir snäppet värre. Jag har sparat på barnens broderade aidavävar från skolslöjden, svärmors och mors alla vävda dukar, mina egna broderade dukar då det intresset var som mest uttalat, tomtar av allehanda slag, julgranskulor (vi har inte haft en innegran på mer än tjugo år sen) o s v. Det är svårt att slänga, men nu har jag gjort det i alla fall - idag - lagt undan ett antal mindre värdefulla dukar till Röda Korset liksom ett antal julgrejer och tänka sig av två lådor julsaker blev det en! Det finns mycket att gå igenom fortfarande - vi har ju inte flyttat sen 1975 då vi flyttade hit till huset och det är ju när man flyttar man får chansen att sortera, värdera och slänga. Vissa dagar finner jag stort nöje i att hålla på med denna botanisering, men emellanåt måste jag bara lägga av, det dammar och jag blir torr i halsen och så in i bomben less ... så imorgon på trettondagen då vilar jag från rensningsaktionerna.

Inga kommentarer: