onsdag 11 januari 2012

Gunde 50 år

Tidig januaritorsdagmorgon invid den gröna granen. Den blev lite senare min morgon än vad som varit fallet de sista par månaderna. Sov faktiskt till kl 05.30, satte på en kanna kaffe, tog fram en liten saffransbulle och gick ut för att sopa av trappan och hämta tidningen. Ibland kan jag bli tokig på den här friden och tystnaden som råder all tid, men imorse drog jag djupa andetag och sände en tacksam tanke till den som råder över luft och vind. Huvudrubriken i den lokala blaskan var att man i Gällivare på sjukhuset på kvinnokliniken hittat en livsfarlig bakterie , men av självbevardelsedrift bläddrade jag snabbt framåt och kunde längre in läsa Jan-Erik Larssons (Övermorjärv) artikel med kvalitet om Gunde Svahn som fyller 50 år idag. Vem minns inte hans "Hälsa mamma, pappa och Marie". Dottern med kompis var på språkresa när hon var så där 17 år i Bornmouth och där blev de bekant med en kille som var en som de menade dubbelgångare till Gunde Svahn och de lärde honom också att på svenska säga: "Hälsa mamma, pappa och Marie!" Vid brevväxling senare skrev han alltid under sina kort och brev med Love Gunde. Jag måste komma ihåg och fråga K om hon fortfarande har kontakt med honom och om han började åka skidor också ?!

1 kommentar:

K A T A R I N A sa...

Ingen kontakt med Engelske Gunde:), han utbildade sig till Polis och jobbade på Scotland Yard, men det är nog 20 år sen nu.