måndag 23 maj 2011

Kongress och kastanjer

Utefter Götgatan i Sthlm blommande kastanjerna och jag stod och njöt av "blomlyktorna" och folkvimlet en stund då jag smet iväg lite tidigare från Riksteaterns kongressande på Mosebacke i lördags. Ville hinna uppleva lite tidig stockholms-sommar att ta med norrut redan dagen efter. Det blev mycket intensiva dagar, men allt igenom trevliga som det brukat vara de få gånger jag hunnit vara med. - Vadå?! uttryckte sig förvånat vår nya entusiastiska och bestämda norrbottensordförande när jag erkände att jag haft svårt att hinna med att läsa motionerna som kommit till kongressen från när och fjärran. Jag tror han blev lite besviken på mig - men det får han så gärna vara; jag vet hur mycket arbete jag lägger ned på det här - helt ideellt - och har ju varit med ett tag i liknande sammanhang och vet att jag på rätt kort tid plockar in information och kunde också ge mina synpunkter kring några av motionerna som jag ansåg hade relevans hos oss. Vad sen Göteborg eller Kävlinge teaterföreningar brottas med är ju deras bekymmer.
En hel del goda uppträdanden avlöste varandra - The Crack från England fick mig nästan i andnöd av skratt. Özz Nuijen, den fantastiske kurden , gav oss ett och annat att tänka på som var där , skrattet satte sig en aning i halsen. Innan jag satte mig på bussen till hotellet efter kongresskvällen lyssnade vi på Richard Wulff som med pianist gav oss en mysig musikstund på Södra Bar på Södra Teatern, Mosebacke 1-3. Upplevelsen av ett tidigt sommarstockholm tog jag med mig norrut, men gick inte att hålla kvar riktigt när jag mötte den klara luften på Kallax och så den späda och så speciella grönskan här hemma.

Inga kommentarer: