tisdag 17 maj 2011

Hautajäiset

Hullun hauskat hautajäiset.. (tokigt rolig begravning) minns jag någon finländare som jag jobbade med för ett antal år sedan benämnde en begravning han bevistat. Ett utslag av finländsk svart humor! Jag har varit på begravning idag - min brorsson gick bort för några veckor sedan efter att ha plågats svårt av en mycket aggressiv cancerform. De tre barnen, uppresta söderifrån, hade gjort sitt allra bästa för att vi alla skulle få ta farväl av deras "goa gubbe" till pappa som den äldsta uttryckte det. Trots sorgen så blev det en trevlig minnesstund tillsammans med människor som man delar historia med, de flesta av dem. Innan vi gick in till minnesstunden hörde jag en ung man, som jag vet ingår i samma jaktlag som Kenneth var med i, säga till en annan: - Hoppas han hittar igen Ragnhild där på andra sidan. Ragnhild är frun som gick bort för tre år sen. Det var ett lite annorlunda uttryck mot vad man hör i samband med begravningar i vår kultur.

Inga kommentarer: