söndag 20 juni 2010

Lycka till!

Det blev en smått stressig lördag. Åkte upp till Korpilombolo till en musikfestival - sjöng två visor och körde hem igen, för jag måste faktiskt vara med om Vigseln mellan kvinnan av börd och mannen av folket. Efter det tog jag H med mig och vi åkte upp till Korpis igen för att lyssna till de två barnbarnen som rockade loss på samma musikfestival. På Tre Sågar åt vi en supergod pizzabuffé och körde hem igen för att fortsätta att följa "spektaklet" som någon i närheten kallar det hela. Och visst är det ett sånt, men ändå ... Jag minns att jag som barn hade ett bokmärkesalbum fullt med bilder på lillprinsen, sessorna och deras kusiner och fler. Av någon anledning var jag väldigt intresserad av kungligheter och det sitter i -fråga mig inte varför - det är väl ungefär som sagor som man läste när man var liten ... Det hade väl samma betydelse kanske ...
Konserten i fredags var helt underbar - jag kan se den hur många gånger som helst. Vilken fantastisk musikfest. Musiken i kyrkan var också den maffig; särskilt körsången med ett stycke skrivet av Kristina Lugn och tonsatt av Benny Andersson - jag tappade nästan andan!
Irriterad blev jag emellertid idag över olika förstå-sig-påare som sa sig vara så överraskade över det fina tal Daniel höll utan manus, samt förvånade över Daniels far; vilket fenomenalt tal han presenterade. Men vad i helsicke tror man ... för att man kommer från Ockelbo, från landsbyden förväntas man vara något slags mähä och ham som inte vet hur man pratar och för sig. Det finns ju mängder av människor med viktiga uppgifter i sina liv utanför storstán som tillsammans med andra håller upp det här landet !
Om jag hade paret här skulle jag säga: - Lycka till med ert gemensamma liv, det som är er nära .... det andra fysiska som handlar om att ha pengar till mat och kläder; det behöver ni inte oroa er för, det ser ut att ordna sig!

Inga kommentarer: