fredag 28 augusti 2009

Nässelfall




Igår föll jag rakt in i ett snår med nässlor invid en svartvinbärsbuske! Forfarande efter en hel natt sticker det i vänster sida och arm och ben, trots medikamenter. Hela sommaren har jag irriterat mig över en träpinne som sticker upp så man knappt ser den, men inte plockat upp den - så denna blev mitt fall. Men det hindrar mig inte från att framhålla nässlornas goda egenskaper - även om det är ett antal månader dit då jag återigen kan plocka dem späda och koka en knallgrön soppa - med en liten skvätt sherry i !!

4 kommentarer:

Catarina sa...

Åh, nej... Stackars dig! En sån där typisk grej som man verkligen fasar för! (När plockar man nässlor för matlagning? Skulle vilja testa det nån gång.)

anneli sa...

Tidigt, tidigt på våren när de bara är små skott ovan jorden - då är de som mest vitaminrika. Men det gäller att inte göra för mycket redning när man kokar - det skall vara så att man fortfarande behåller den mörkgröna färgen (ju mörkare gröna desto nyttigare). En gräddskvätt i är gott och som sagt en gnutta sherrys om pricken över i´t - man nästan känner hur vitaminerna ilar runt i kroppen ;-)

Anonym sa...

Kära nån!!!Helen

Ingegerd sa...

Själv har jag plockat massor av gula kantareller och stekt i smör! Ätit upp alla, underbart!