fredag 28 augusti 2009

En orm ....

Just nu är mina tankar åskBLÅ och dystra. Vad är det med unga män och fäder som slår ihjäl sina barns mor ? Jag läser tidningsartikeln ett par gånger och konstaterar att man hela tiden talar om maktstrukturer, att mannen anser sig vara högre stående än kvinnan, men jag köper inte det helt och fullt ... vi har år 2009 - något har gått snett hos de här männen någonstans i deras liv när de inte kan kontrollera sin ormhjärna så pass att de inte slår ihjäl barnens mamma. Han själv hamnar i fängelse och barnen måste omhändertas av släktingar eller andra. Det sker ju en kraftig regression hos dessa män och de blir fler och fler. Det är dödligt gift och allehanda knep och knåp som särskilt en man som jag läste om nyligen hade sysslat med för att få bort kvinnan "som betyder allt för mig". Snart är vi nere på neanderthalstadiet om det fortsätter så här! Å andra sidan var de kanske mer humana eftersom de inte ännu funnit ut så sofistikerade metoder. Det finns anledning att se över sin egen ormhjärna, vad ställer den till med ?
Ormhjärnan är den mest primitiva av våra delar i hjärnan och som styr känslor utan att förnuftet får en chans ! Min ormhjärna kommer också igång emellanåt när jag blir ilsk åt något, men den är väl aningen mer skrumpnad än hos den som slår ihjäl folk.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja ormhjärna, fast alla slår väl inte hjälp folk? då har det klickat någonstans. Helen

Anonym sa...

Nä det är just det jag menar ... men vad är det som gör att det klickar ? Det vill jag försöka förstå, även om jag vet att människor måste dömas utifrån sina gärningar - men när det blir fler och fler som det klickar för ?!
Anneli

Anonym sa...

Att slå ihjäl någon man separerat ifrån. Det är så sjukt. Ska man inte bara var glad att bli av med någon man hatar så mycket.

Att slå någon man "älskar". Toksjukt.

Varför kan de fega skitarna inte ge sig på en annan man, någon de umgås mycket med. Som de kan slå var och varannan dag.

Tänk er i jaktkojan; Lasse slår Nisse för att han har fel kläder, inte har diskat, eller så låter han ut för glad när han svarar i telefonen. När då Nisse slutligen säger, efter år av påhopp och misshandel. Nej nu vill jag inte vara med dig, i ditt jaktlag, eller umgås med dig mer. Då blir han ihjälslagen.... Inte så troligt va? Vare sig att Lasse skulle bete sig mot en Man på det sättet. Eller att Nissse skulle stå ut med det mer än en gång. Inte brukar männen heller slå ihjäl varandra därför att någon av dem blir lämnad.

/Katarina K

anneli sa...

Ack ja ....