måndag 21 maj 2012

Den gode och den onde

Sista dagarna har jag umgåtts med tankar om Gud och Satan. Jag vill tro på Gud, men inte på den andra finns överhuvudtaget . Men livet har väl bjudit på ett och annat som gjort att tankarna gått i andra banor och jag minns att jag för många år sedan läste en bok av prästen och psykologen Scott Peck där han redogjorde för just ondskan hos människorna med olika exempel som han mött i sina båda professioner. Den var gräslig att läsa, men han menade att det bästa man kan göra när man möter Satan är att vända honom/henne  ryggen för då kvävs han/hon i sina egna ond-ormar (min benämning) när han/hon inte kan slänga dem på någon.  Det stora bekymret är att  veta med säkerhet när det är just ondska man möter och inte bara sorgliga och bedrövliga effekter av trauman och uppfostran och hur ser egentligen det ondskefulla ut inom en själv ?? - men det måste ju också gå att vända ryggen till.  Jag fortsätter och funderar och försöker hitta den förfärliga boken igen! Är Anders Breivik ond ?

Inga kommentarer: