söndag 10 juli 2011

en tripp till öst



































Den som reser, har något att berätta ... Jag har ett par dagar i början på veckan besökt vår östliga metropol Haparanda och Torneå och umgåtts med vänner och lärarkolleger från förr. Vi har pladdrat i mun på varandra och emellanåt kämpat för att överrösta varandra. Vi har sovit länge, vi har ätit och druckit gott och vi har besökt olika ställen som konstutställning och silversmed och även en överdådig toalett samt ett sånt världsligt tempel som Ikea. Jag tog Tornedalsvägen upp för att kolla hur det såg ut på anhörigas gravar i Hedenäset och sommaren var så vacker, intagande och mäktig som den bara kan vara utefter just Torneälven norr om Haparanda. Alltid när jag åker den här vägen fylls jag av en form av vemod som jag inte blir riktigt klar över vad det står för ... En del av mina förfäder har fötts, bott och verkat här på finska sidan vid Vojakkala - kanske det är dom som vill "komma till tals"...

Inga kommentarer: