tisdag 23 juli 2013

rastlös

Juli månad vandrar på. Idag har varit en dag med önskeväder - sol,blåst och varmt. Rosmarin, salvia och fransk dragon har jag skördat och hängt upp. Lade mig i solen en stund, men blev snart rastlös. Varifrån kommer den här rastlösheten egentligen? åldersångest ? för lite att ta itu med för en som tagit itu med alltför mycket under lång tid ? Har börjat läsa en ny bok; Artighetsreglerna av en författare som jag inte kan namnet på utantill. En bra bok, men också den intresserar mig 5 sidor i taget, sen måste jag hitta på något annat. Till middagen lyckades jag få upp mer än en liter jordgubbar ur vårt så i år misskötta jordgubbsland - fullt av smörblommor, maskrosor, en och annan nässla som man bränner sig på och gu´vet vad allt heter. Hittills har vi nog plockat upp sådär 5-6 lit ur den lilla misskötta plätten. Moder Jord är givmild  ... Har inte tagit ett enda dopp i älv eller sjö i sommar - känns som om jag missat något viktigt och överväger en liten resa österut till min brors sommarställe vid en sjö - Liehittäjä. Vår sommarmarknad i fyra dagar gav mig inte mycket mer än ett dunkeli-dunk i sovrumsväggen från högtalaranläggningen tvärs över älven tre kvällar och halva nätter. Men en viskonsert i kyrkan med Visa Nordica får jag inte glömma - en enkel, lite tafatt, men en riktigt musikalisk höjdpunkt. Umgänge med goda vänner, vilkas antal minskar stadigt och inte sörjer jag det heller - nej nu börjar jag låta riktigt deprimerad - hur ska jag göra för att komma upp på banan igen ?! Att finna sig till rätta, vara förnöjsam och lugn - är en konst.

Inga kommentarer: