måndag 9 april 2012

Agnus Dei, curling, god mat och rysare - påskhelgen 2012!

Påskhelgen 2012 är på väg att lite i sänder lämna oss. Idag på annanda'n har H och jag tagit en längre sparktur på hård skare över Tallviksavan och en bit av Kalix älv. På hemvägen besökte vi en gammal lada var snickaren tog lös en grå bräda som kanske ska bli "snapsholkar" så småningom. Det blev nästan lite sakletar-stuk på turen. Några kvistar med videkissar fick vi också med oss hem. Annars har helgen som brukligt är innehållit mycket körsång i kyrkan. På långfredag sjöng vi Agnus Dei och igår på påskdagen Livet segrar bland mycket annat. Jag har alltid upplevt påskens budskap som mer speciellt än julens. Kanske för att det innehåller så´na kontraster - plåga och förtvivlan mot liv och förhoppning. Påskdagen innehöll även en tur till Fellesön med en kortare skotertur över blåis till familjen Bäckmans stugor. Vårt yngsta Hjärtans Fröjd I fyllde 8 år igår och det blev presentöppning och go´fika och senare go´mat som det alltid blir hos detta gästvänliga sällskap. I med storebror och kusinerna sökte hela tiden något att ta sig för med. Om man inte låtsas höra så mycket när de tjatar om att de inte har något att göra så kommer idéerna så småningom av sig självt. Det blev till slut curlingmatch med ihopplockade piasavakvastar på en blank isfläck ute på sundet - hur reglerna konstruerats fick jag aldrig riktigt klart för mig, men glada barn med rödrosiga kinder slängde sig halsbrytande omkring på det hala underlaget. När så solen började gå ned åkte vi tillbaka med skoter över isen till bilen och så vidare hem. Och så förstörde jag hela den trevliga dagen med att fastna vid filmen Flickan som lekte med elden som jag dessutom sett en gång. Vid sänggåendet så småningom bad jag om beskydd åt de äldsta Hjärtans Fröjd som befinner sig i vimlet i Paris några dagar. Det var som om den där filmen gjorde mig aningen ångestfylld mot natten. Har alldeles för vild fantasi. Min moster fick de sista åren sluta se på TV-serier som Falcon Crest (om ni minns den) för hon fick en så'n förfärlig hjärtklappning ... så jag har väl något att brås på.

Inga kommentarer: