fredag 9 april 2010

Påskresan

Jag har varit ut och rest i stora vida världen, eller i alla fall en bit bort. Luleå - Arlanda - Salzburg Nyrnberg - (hittar inte igen de tyska u:na)Salzburg -Wien - Graz - Ljubljana - Izola vid adriatiska havet -Sofije - Kobarid- över delar av Julienalperna in i Italien - tillbaka in i Slovenien och Kranskij Gora - in i Österrike igen till Klagenfurth - åter till Wien - flyg därifrån tillbaka till Arlanda. Igårkväll kom jag hem. 9 dagar tog resan totalt. Min tanke var att jag nog kunde få större tillgång till nätet och kunde skriva reseberättelser, men tyvärr var det bara i Wien som det fungerade. Dessutom hör min medresenär till den gammelmodiga skara människor som fortfarande fnyser åt datatekniken. Salzburg var bara något vi som hastigast nosade på eftersom en reseledare som I är, åker runt på egen tid och inspekterar platserna som bussresenärerna sedan skall njuta av - kollar på hotell, lunch- och middagsställen, bestämmer utflyktsmål såväl på landsbygden som vid stadsvandringar. Och jag lovade i ett svagt ögonblick att jag skulle följa med som sällskap då jag räknade ut att jag på relativt få dagar kunde få syn på ett och annat. Första dagarna i Wien tänkte jag på att jag skulle bli kvar där ett par extra dagar och inte åka vidare, men jag hade ju lovat och ju längre bort vi kom ju svårare blev det att tänka ut hur jag skulle komma hem (någon van resenär är jag ju inte). Så jag åkte med ... för att jag på något sätt skulle kunna påverka resrutten insåg jag efter ett par dagar var helt uteslutet. Och det var något som jag inte hade räknat med. Nå nu är jag här hemma i mitt lilla älskade hem och skall lite i sänder smälta det jag upplevt och sett och en del av det får ni följa med på ... om ni vill.
(Bilden föreställer blommande mimosa i Sofije i Slovenien)

Inga kommentarer: